Tarihi Kırkpınar Güreşlerinin 650.’si 4-10 Temmuz 2011 tarihleri arasında olacak.

Fakat yerel gruplar 29 Haziran 2011’den itibaren sahne alacaklar.

Yine her sene olduğu gibi keyifli, eğlenceli geçecektir.

İşte bu seneki  650. Kırkpınar Etkinliklerinin Programı

29.06.2011
Grup Seyyah – Yer Gölet 21.00
30.06.2011
Garden Band Yer Gölet -21.00
TSM Salih Demirci Yer – Saraçlar Caddesi 21.00
Kurtar Yer Saraçlar Caddesi 22.30
01.07.2011
Kenan Yıldız Yer – Gölet 21.00
Grup Seyyah Yer Saraçlar Caddesi 21.00
Gallis Galey Yer 22.30 Saraçlar Caddesi
02.07.2011
Yerli Yabanci Halk Dansları Gösterileri Yer Gölet 21.00
Kenan Yıldız Yer Saraçlar Caddesi 21.00
Cornershop Yer Saraçlar Caddesi 22.30
03.07.2011

Yerli Yabancı Halk Dansları Gala Gösterisi – Yer- Saraçlar Caddesi 20.30
04.07.2011
Saat 19.00 Kortej Yer Gölet.
Saat 21.00 Devlet Halk Dansları Toplulugu Saraçlar Caddesi
Saat 22.30 ELİKA Saraçlar Caddesi
05.07.2011
21.00 Musical Horizons Arion Orkestrası Saraçlar Caddesi
22.30 The Belles Saraçlar Caddesi
21.30 Balık Ayhan Sarayiçi
22.30 Deniz Seki Sarayiçi
06.07.2011
21.30 Kumbiya Turka Saraçlar Caddesi
21.30 Müslüm Gürses Sarayiçi
07.07.2011
21.00 Rositsa Peyçeva Saraçlar Caddesi
22.30 İntro Quartet Saraçlar Caddesi
21.30 Hande Yener Sarayiçi
08.07.2011
21.00 Yerli Yabancı Halkoyunları Ekipleri – Gala Saraçlar Caddesi
21.30 Fatih Ürek Sarayiçi
09.07.2011
21.00 Koçanı Orkestrası Saraçlar Caddesi
21.30 Candan Erçetin Sarayiçi
10.07.2011
Final Güreşleri – Kapanış

Kırkpınar biletleri, 9 Temmuz Cumartesi günü için 40-60 TL, 10 Temmuz Pazar günü için 60-90 TL’den www. biletix. com adlı Biletix sitesinde satışa sunulduğunun bilgisini de verelim.

Yağlı güreş hakkında bir kaç da bilgi eklesek güzel olur sanırım 🙂

KISPET

Kıspet pehlivan için çok önemli olan bir unsurdur.Kıspet sözü Kisveden gelir. Bazı yerlerde “kısbet” derlerse de bizde kıspet olarak bilinir. Kıspet dikmek ayrı bir iştir ve pek öyle sanıldığı gibi saraç işi değildir. Kıspet dikmenin bir çok inceliği vardır. Kıspetin beli düz ve kıvrımlıdır. Kenarın iç tarafına uçkur vazifesini görsün diye kalınca bir ip parçası geçirilmiştir. Bu ip bir uçkur gibi kıspetin beli açar ve kapar. “Kasnak” diye buraya derler. Bazı yerlerde “peşkavaz” diye anılır. Güreşte hasmın eli bu kasnağı kolaylıkla tutmasın diye bazı kıspetlerde kasnağı beş,altı kat deriden yaparlarmış.Bu deri hem sert hem enlidir. Kıspetin arka tarafı pehlivanın oturması için geniş yapılır fakat uyruk ve paçalar dardır.Ancak pehlivanın bacağı girip çıkar.Paçalar sayvanlıdır. Bu paçalar baldırın üstünden iple bağlanır.Paçalar, hasmın eli veya parmağı içeri girmesin diye güzelce sıkılır. Paça iç taraftan keçebent denilen keçe parçası veya bez ile sarılır.Paçanın adı da şirazedir.

ZEMBİL

Kıspetler “zembil” adı verilen sazdan yapılmış bir torbada taşınırlar. Bu zembil’in en büyük özelliği pehlivanın kıspetine bulaşan yağı dışarı vermemesidir. Usta pehlivanlar gelecekte başarılı olacaklarına inandıkları çıraklarına zembillerini taşıtırlar,bu bir gelenektir. Ayrıca güreşi bırakan pehlivan zembilini duvara asar.

YAĞLANMA

Güreş esnasında vücudun kavranması güç olsun diye pehlivanlar zeytinyağ ile yağlanmaktadır. Pehlivanlar yağ ve su ile doldurulmuş kazanların etrafında yağlanırlar. Pehlivanlar önce sağ elle sol omuza, göğse kol ve kıspete yağ sürerler daha sonra sol elle aynı işlemi yaparlar. Pehlivanlar bu arada birbirlerinin sırtını yağlarlar. Güreş başladıktan sonra pehlivanlar çayırda dolaşan ibrikçilerden diledikleri zaman yağ ve su alabilirler.

DAVUL ve ZURNA

Davul güreşin en önemli öğelerinden olan davul ve zurnada Kırkpınar’a has bir melodi bulunmaktadır. Yağlı güreşlere çalacak olan müzisyenlerin güreş ezgilerini çok iyi bilmeleri, güreşin gidişatına göre müziğin ritmini ayarlamaları gerekir.

PEŞREV

Güreşin başlangıcı ve güreşe hazırlıktır. Ahenkli ve mevzulu bir biçimde güreşe ısınma hareketi olarak bilinen peşrev seyircilerin göz zevkini okşamasının yanında pehlivanın moralini yükseltir. Pehlivan peşrevle, kaslarını, nefsini, kalbini ve beynini başlayacak olan güreşe hazırlar. Güreşmek üzere çayıra çıkan pehlivanlar ahenkli bir şekilde ellerini ve kollarını sallayarak peşreve başlarlar. Peşrevde üç kez ileri üç kez de geri gidişten sonra yere sol diz ile çökülerek önce sağ el yere, dize, dudağa ve alına üç defa değdirilir. Bu merasim bitikten sonra sıçrayarak “Hadi bre” pehlivan diye nara atılır. Karşılıklı gidiş ve gelişten sonra rakibin paçaları yoklanır, sırtı sıvazlanır, enseler bağlanır, eller tutuşur ve böylece güreşe girilmiş olur.

CAZGIR

Çayırda güreşecek olan pehlivanların adlarına, lakaplarını, oyunları seyircilere anlatan kişidir.genellikle eski pehlivanlardan olan cazgırlar güreşecek pehlivanları bütün özellikleriyle halka anlatır ve dualarla pehlivanları meydana sürer. Bu merasimden sonra pehlivanlar da halka doğru yürüyerek güreş için hazırlığa başlarlar. Buna yağlı güreşte “çıkış” adı verilir.

HAKEM

Yağlı güreşin ilk zamanlarında birkaç eski pehlivan, köy ağaları veya güreşlerden anlayan birkaç kişi kurallara aykırı iş yapılmasın diye güreş meydanının bir köşesine oturur güreşleri kontrol ederdi. Bu gün ise kuralları uygulayan hakem heyetleri oluşturulmuştur.

AĞA

Kırkpınar güreşlerinin en temel öğelerinden biri ağalık müessesesidir. Önceleri pehlivanları güreşe çağıran, yarışmaları düzenleyen, gelen konukları ağırlayan, yemek ve yatacak yerlerini temin eden, örf ve adetlere uygun olarak güreşlerin yapılmasını sağlayan, ödüller veren Kırkpınar Ağasıymış. Ancak şimdi ağanın saydığımız bu faaliyetlerinden büyük bir bölümü Edirne Belediyesi’nce karşılanmaktadır.

ALTIN KEMER

Kırkpınar başpehlivanına verilen, Kırkpınar’ın en büyük ödülüdür. Kırkpınar’da başpehlivan olan güreşçi 1 yıl süreyle altın kemerin sahibi olur. Ancak aralıksız üç yıl üst üste başpehlivan olan güreşçi altın kemerin sürekli sahibi olur. Altın kemer Edirne Belediyesi’nce özel olarak yaptırılmaktadır. Bu arada Kırkpınar Ağası da şehre gelişinde altın kemer takılarak karşılanmaktadır. Aralıksız Üç yıl üst üste Kırkpınar Ağası olan kişi de altın kemerin sürekli sahibi olur. Bu kemerin şimdiye kadar Alper Yazoğlu, merhum Hüseyin Şahin ve Adem Tüysüz sürekli sahibi olmuştur.

www.kirkpinar.org